Salstoppable: Μια ελληνικη διακριση!

EN

Έχετε ακούσει ότι η Salsa δεν βάζει όρια  αρκεί να την αγαπάς. Η Μαρκέλλα Κουτσομιχάλη και ο Ηλίας Θερμός αποδεικνύουν ακριβώς αυτό. Αγάπησαν την salsa πριν από 6 χρόνια και έκτοτε προσπαθούν καθημερινά να βελτιωθούν. Οι κόποι τους ανταμείφτηκαν όταν στην πρώτη τους εμφάνιση ως ζευγάρι στο 13th El Sol Warsaw Salsa Festival, κέρδισαν το διαγωνισμό πρωτοεμφανιζόμενου partner-work.

Συζητάμε μαζί τους για τη Salsa, τα festival και τους διαγωνισμούς.


Πώς ξεκίνησε η αγάπη σας για τη salsa και ποια ήταν τα στάδια εξέλιξή σας;

Μαρκέλλα: Δεν είχα εμπειρία με το χορό, απλά είχα γραφτεί σε μία συνοικιακή latin σχολή όπου γνώρισα τη salsa. Συνέχισα σε σχολές που ασχολούνται κατ’ εξοχήν με salsa και μετά από πολλές ώρες εξάσκηση άρχισα να βελτιώνομαι και μου έγινε η πρόταση να μπω στην επαγγελματική ομάδα. Το επόμενο στάδιο ήταν η διδασκαλία.

Ηλίας: Είμαι μεγαλωμένος στην Λευκάδα και εκεί δεν είχαμε σχολές με διαφορετικά είδη χορού. Είχα δει κάποιους μεγαλύτερους φίλους μου να χορεύουν break dance και ήθελα να μάθω. Ουσιαστικά όταν μετακόμισα στην Αθήνα λόγω σπουδών,  γράφτηκα σε 3 σχολές  break dance για να μάθω χορό. Συνεργάστηκα με τον Angel Vizcarra σε μία fusion χορογραφία salsa και break που θα παρουσιαζόταν στο World Stars Salsa Festival 2013 στη Βάρνα Βουλγαρίας. Ουσιαστικά,  με αυτή τη χορογραφία έκανα τα πρώτα μου βήματα στην Salsa. Στο Festival αυτό είδα για πρώτη φορά ως θεατής τον Adolfo Indacochea όπου μαγεύτηκα και αποφάσισα ότι αυτό θέλω να κάνω. Ελάττωσα τα break dance, ασχολήθηκα με τη salsa on2 και έκτοτε μπήκα σε επαγγελματικές ομάδες ώσπου πριν 3 χρόνια μεταπήδησα στη διδασκαλία. Αν και από το break είχα ήδη εμπειρία χοροδιδασκάλου.

Είπατε ότι έχετε κάνει συνεργασίες και ήσασταν πρωτοχορευτές σε άλλες χορευτικές ομάδες. Αυτές οι συνεργασίες τι θετικά και τι περιορισμούς έχουν;

Η: Εξαρτάται τι στόχους έχεις. Όταν ξεκινάς με τις συνεργασίες αυτές μαθαίνεις πώς δουλεύουν τα φεστιβάλ, πως στήνονται τα μαθήματα, οι προπονήσεις, πως γίνονται οι χορογραφίες, πώς να διατηρήσεις μία ομάδα. Παίρνεις πολλές πληροφορίες για το χορό αλλά και για το χώρο της salsa. Όμως, αν θες να αποκτήσεις τη δική σου ταυτότητα ως καλλιτέχνης κάποια στιγμή πρέπει να προσπαθήσεις μόνος σου.

Μ: Αρχικά βοηθάει να έχεις μία βάση αλλά δεν σε βοηθάει να εξελιχθείς μόνος σου. Είσαι πάντα στη σκιά κάποιου άλλου.

Αυτό που σας  ώθησε να ανεξαρτητοποιηθείτε και να συνεχίσετε μόνοι σας, θα λέγατε ότι είναι η ανάγκη καλλιτεχνικής ανάτασης ;

Η: Ουσιαστικά οι καλλιτέχνες έχουν ανάγκη να δημιουργήσουν. Από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησα salsa ήθελα να χορογραφήσω κάτι δικό μου. Αρχικά δεν έχεις τα εργαλεία και τις απαραίτητες γνώσεις, αλλά όσο προχωράει ο καιρός, μαθαίνεις, συνεργάζεσαι με άλλους καλλιτέχνες και αποκτάς αυτά τα εργαλεία.

Επομένως θα λέγατε ότι ήταν μία εύκολη απόφαση; Και είναι ένας δρόμος με ροδοπέταλα σπαρμένος;

Μ: Για μένα δεν ήταν μία εύκολη απόφαση, να αφήσω την ασφάλεια μίας σχολής και μίας συνήθειας τριών ετών. Γενικά δεν είχα την εμπειρία να κάνω κάτι δικό μου, έστω από άλλο τομέα. Αλλά έχω μεγάλη εμπιστοσύνη στον Ηλία και αυτό ήταν η αφορμή.

Η:  Σε κάθε περίπτωση είναι δύσκολο, ακόμα και μία επιχείρηση να ξεκινήσεις, τον πρώτο καιρό είναι δύσκολα. Η ουσία για μένα είναι ότι αν δεν δημιουργηθούν καινούργια ζευγάρια, δε θα δημιουργηθεί και  αυτός ο νέος κόσμος που θα αναπτύξει τη salsa περαιτέρω. Αν μείνουν 2-3 μεγάλες σχολές, η κοινότητα της salsa θα παραμείνει στάσιμη. Αν όμως δημιουργηθούν 20 νέα ζευγάρια στην κοινότητα θα συνεισφέρουν  με 500 νέους χορευτές.

Νιώθετε ότι πρέπει να αποδείξετε λίγο περισσότερο από το οποιοδήποτε νέο ζευγάρι, την αξία σας ως καλλιτέχνες και δάσκαλοι;

Η: Σίγουρα είναι πιο δύσκολο, ακόμα και όταν είσαι τεχνικά σε ένα καλό σημείο. Για να ξεχωρίσεις παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες, όπως ένας μαθητής θα προτιμήσει να πάει σε μία σχολή με διαμορφωμένο κλίμα και να ξέρει τι έχει να περιμένει. Αλλά εμείς δεν θέλουμε να το κοιτάξουμε ανταγωνιστικά. Θέλουμε να κοιτάξουμε τι θέλουμε ως καλλιτέχνες  πρώτα και ο κόσμος να μας επιλέξει με βάση αυτό. Στο ανταγωνιστικό πεδίο, πάντα θα υπάρχει κάποιος καλύτερος από σένα και αν δεν είναι εντός χώρας θα υπάρχει σίγουρα κάποιος καλύτερος στο εξωτερικό. Ο στόχος μας άλλωστε είναι προς τα εκεί.

Πρόσφατα διακριθήκατε ως πρωτοεμφανιζόμενο ζευγάρι στο El Sol Warsaw Salsa Festival 2017; Σας ενδιαφέρει γενικότερα το διαγωνιστικό show και τα festival;

Μ: Δεν μας ενδιαφέρει ως αυτοσκοπός. Αλλά αν δούμε κάποιο διαγωνισμό που θα μας ενδιέφερε και από άποψη κριτών αλλά και αναγνωρισιμότητας, θα το ξαναδοκιμάζαμε.

Η: Ένας λόγος που δεν μας ενδιαφέρει αποκλειστικά το διαγωνιστικό κομμάτι, είναι ότι διαγωνισμοί έχουν αρκετούς περιορισμούς όπως ότι το τραγούδι θα πρέπει να έχει συγκεκριμένη διάρκεια, συγκεκριμένο αριθμό ακροβατικών, συγκεκριμένες κινήσεις που εντυπωσιάζουν. Εμείς θέλουμε να δείχνουμε τη δουλειά μας και όχι απαραίτητα σε ένα διαγωνιστικό show. Ο στόχος είναι να δείχνουμε στον κόσμο τι μας αρέσει ελπίζοντας να αρέσει και σ’αυτόν, ώστε να αποκτήσουμε το δικό μας κοινό.

Από την εμπειρία σας είτε από συμμετοχή σε διαγωνισμούς, είτε από τα παρασκήνια ή ως θεατές, πιστεύετε ότι υπάρχει δικαιοσύνη ή υποστηρίζονται υφιστάμενες συνέργειες;

Μ: Είναι ένα θέμα που με τον Ηλία διαφωνούμε, καθώς είμαι υπέρ της αξιοκρατίας γενικά.

Η: Εξαρτάται τι εννοούμε δικαιοσύνη. Είναι δύσκολο να πεις ποιός είναι ο καλός χορευτής, και παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες στην επιλογή, όπως ποιος έχει προσφέρει περισσότερα στην κοινότητα, ή να είναι κάποιος πολύ ευχάριστος και να έχει ένα feeling ή να διοργανώνει καλά πάρτυ κ.ά. και να έχει το δικό του κοινό.

Αν το κριτήριο είναι το πιο τεχνικά άρτιο show, ενδεχομένως δεν υπάρχει πάντα δικαιοσύνη. Aλλά, αν μιλάμε για το σύνολο της προσφοράς του καλλιτέχνη, θεωρώ ότι γενικά ναι υπάρχει δικαιοσύνη, με ελάχιστες παρατυπίες.

Παρακολουθείτε ακόμα μαθήματα στο Μιλάνο στην Sosa Academy. Πέρσι, Ηλία μετακόμισες για 3 μήνες στο Μιλάνο, και με αυτή την αφορμή γνώρισες την ιταλική salsa κοινότητα, τις σχολές, τα party και clubs. Θες να μοιραστείς μαζί μας κάποια κοινά και διαφορές με την ελληνική salsa χορευτική κοινότητα;

Η: Οι Ιταλοί είναι διαφορετικοί από τον τρόπο που βλέπουν το χορό, γενικά. Το Μιλάνο αυτή τη στιγμή θεωρείται η Μέκκα της Salsa, καθώς οι καλύτεροι χορευτές βρίσκονται εκεί. Αυτό που βλέπω είναι ότι οι Ιταλοί στα social έχουν καλύτερη σύνδεση με τη μουσική. Οι Έλληνες έχουν καλό τεχνικό επίπεδο στο partnerwork αλλά υπάρχει περιθώριο βελτίωσης όσον αφορά τη μουσικότητα.

Με την ευκαιρία αυτή και μιλώντας για τη σύνδεση με τη μουσική, από την εμπειρία σας ως δάσκαλοι πιστεύετε ότι οι μαθητές ακούνε αυτή τη μουσική;

Μ: Οι περισσότεροι ξεκινάνε ίσως από μόδα, οι κοπέλες ίσως γιατί εκφράζει μία θηλυκότητα, ενώ τα αγόρια περισσότερο για να κοινωνικοποιηθούν. Κάνοντας μαθήματα βλέπουν ότι μπορεί να εξελιχθούν και o χορός να γίνει ένα μέρος της ζωής τους, να βγουν για ένα ποτό και να χορέψουν. Από  εκεί και πέρα,  πιστεύω γίνεται εθισμός.

Η: Θεωρώ ότι είναι δύσκολο στην Ελλάδα κάποιος να ταυτιστεί με τη μουσική γιατί είναι κυρίως ισπανόφωνη και απαιτεί πολύ χρόνο για να δημιουργηθεί η σύνδεση. Κατά τη γνώμη μου, ο δάσκαλος πρέπει να περάσει αυτή  την αγάπη για τη μουσική. Θεωρώ ότι είναι το #1 να αγαπάς τη μουσική σου γιατί ουσιαστικά ο χορός είναι η ερμηνεία της μουσικής μέσα από το σώμα σου.

(εδώ μία λίστα με τις μουσικές επιλογές του ζευγαριού).

Πού βλέπετε την ελληνική salsa κοινότητα σε 5 χρόνια;

Η: Είναι μία κλειστή κοινότητα, πιο underground πιστεύω αλλά δεν θα γίνει mainstream. Δεν υπάρχουν πολλά συγκροτήματα ενώ τη σκυτάλη μουσικά την έχουν πάρει άλλα είδη όπως το reggaeton.

Πιστεύω παρόλα αυτά ότι ακόμα και να μη γίνει mainstream, η salsa  θα έχει σταθερή παρουσία και το κοινό θα αυξηθεί. Για την Αθήνα πιστεύω ότι το χορευτικό επίπεδο θα ανέβει και άλλο, καθώς υπάρχουν πολλοί και καλοί χορευτές, που είναι στο στάδιο εκμάθησης, καλή ώρα σαν εμάς. Θα έρθει ένα δεύτερο κύμα με χορευτές.

Το μόνο πρόβλημα που διακρίνω είναι ότι δεν υπάρχει νεαρός κόσμος σε μαθητές. Σίγουρα απευθύνεται σε άλλο κοινό γιατί έχει ένα άλλο οικονομικό κόστος, για μαθήματα, παπούτσια, party, festival,  στο οποίο μπορούν να ανταποκριθούν άλλες ηλικιακές ομάδες, που συντηρούν το κοινωνικό κομμάτι του χορού.

Παράλληλα αυτό είναι αποτρεπτικό και σχεδόν απαγορευτικό για πιο νεαρές ηλιακές ομάδες που συνήθως από αυτούς εμφανίζονται οι νέοι καλλιτέχνες.

Σε πέντε χρόνια που βλέπετε τον εαυτό σας;

Μ: Εγώ προσωπικά φοβάμαι να το σκεφτώ και βάζω πιο σύντομους στόχους.

Η: Θα ήθελα να είμαστε από τα γνωστά ονόματα σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ και το ίδιο και στην Ελλάδα.


Info:
  • Η επόμενη διεθνή εμφάνισή τους θα είναι στο Salsa Spring Break που θα πραγματοποιηθεί 8-10/3 στη Βαρσοβία.
  • Αν δεν προλαβαίνετε να κλείσετε εισιτήρια τότε μπορείτε να δείτε το show τους κάθε δεύτερο Σάββατο στο Enzzo de Cuba.
  • Μπορείτε να τους βρείτε για μαθήματα στα γυμναστήρια Palestra Active και
    New York Club.
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Create a website or blog at WordPress.com

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: