Το φαινόμενο Fernando Sosa!

En

Όλοι οι καλλιτέχνες, ερμηνευτές αλλά και επαγγελματίες κάθε είδους που επιδεικνύουν ειλικρίνεια και συνέπεια στη δουλειά τους αξίζουν το σεβασμό μας. Ο Fernando Sosa είναι χωρίς αμφιβολία ένας από τους μεγαλύτερους master αποτελώντας έμπνευση για τους απανταχού salseros καθώς διακρίνεται για το μοναδικό του στυλ και την εντατική προσπάθεια να  αναβαθμίσει την Salsa κοινότητα. Από  πολύ νέος ξεκίνησε ως επαγγελματίας χορευτής, ενώ τα τελευταία 18 χρόνια είναι ο άνθρωπος πίσω από το φαινόμενο Tropical Gem.

Πώς διατηρεί την αγάπη και τη χαρά για το χορό ζωντανή μετά από 25 χρόνια; Η απάντηση είναι Νοοτροπία! Ας μάθουμε περισσότερα…


Συζητώντας για τον Fernando.


Τι σε ενέπνευσε ξεκινώντας την καριέρα σου;

Όταν ξεκίνησα, ο Alberto Valdez ήταν ο μέντοράς μου ο οποίος με παρακίνησε και ήταν μεγάλη έμπνευση για μένα. Μαθήτευσα δίπλα του χορεύοντας Salsa Cubana και ταξιδέψαμε μαζί. Εν συνεχεία, στις αρχές των ’00, εμπνεύστηκα από το LA Style όταν είδα για πρώτη φορά τα αδέλφια Vasquez (Johnny, Francisco καi Luis Vasquez).

Τι σε εμπνέει σήμερα;

Σήμερα εμπνέομαι βλέποντας τη νέα γενιά και shows. Είναι πολύ σημαντικό να συνεχίζεις μαθήματα και να παρακολουθείς shows.

Κατά τη γνώμη μου, έχεις αλλάξει τη ρότα της Salsa με το προσωπικό σου στυλ αλλά και μέσω των Tropical Gem. Η δουλειά σου διακρίνεται όχι μόνο για το ιδιαίτερο στυλ χορογραφιών αλλά και για στοιχεία όπως η επιλογή και μίξη των τραγουδιών, τα κουστούμια, ο φωτισμός κλπ. Πώς τα επιτυγχάνεις; είναι αποτέλεσμα ομαδικής εργασίας ή είσαι πραγματικά τελειομανής;

Είναι ένα σύστημα. Όταν ξεκινήσαμε με τους Τropical Gem πριν από 18 έτη, δεν ξέραμε πώς θα δουλέψει όλο αυτό. Μετά από 2-3 χρόνια, κατάλαβα ότι χρειαζόταν ένα σύστημα, σχεδόν στρατιωτικό. Τα πάντα από την επιλογή των ρούχων, το χτένισμα, το social με τον κόσμο, τα μαθήματα, οι πρόβες, τα show, όλα έπρεπε να είναι ένα μέρος του συστήματος των Tropical Gem. Και προσπαθώ να εισάγω σε κάθε νέο μέλος μας τη νοοτροπία της ομάδας. Ότι όλοι σεβόμαστε το σύστημα και θα μπορούσα να πω ότι είναι και το μυστικό της επιτυχίας των Tropical Gem.

Η δουλειά σου είναι πολύ απαιτητική και την ίδια στιγμή έχει μεγάλη προσωπική έκθεση. Πώς κρατάς ισορροπία στην προσωπική σου ζωή;

Είναι πολύ σημαντικό μεγαλώνοντας να αντιληφθείς ότι δεν είναι απαραίτητη  μόνο η καλλιτεχνική εξέλιξη αλλά και η προσωπική. Είναι αναγκαίο για τους καλλιτέχνες να έχουν την υποστήριξη της οικογένειάς τους. Διαφορετικά, αν αφιερωθείς σε έναν αποκλειστικά καλλιτεχνικό τρόπο ζωής, αναλαμβάνεις μεγάλο ρίσκο διότι η ζωή του καλλιτέχνη δεν είναι εύκολη. Συχνά είναι επικίνδυνη.

Έτσι και εγώ έχω τη σύζυγό μου, τα τρία παιδιά μου, τη μητέρα μου, και ένα μεγάλο μέρος της οικογένειας βρίσκεται κοντά μου και με υποστηρίζει. Μετά από 25 χρόνια στον κόσμο της Salsa θα ήταν πολύ δύσκολο να εξελιχθώ χωρίς την υποστήριξη της οικογένειας μου.

Πώς επιτυγχάνεις να διατηρείς τη χαρά για το χορό ζωντανή μετά από 25 χρόνια;

Νοοτροπία. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να βρεις έμπνευση και να ανανεώνεις τα πάντα. Η Νοοτροπία μπορεί να κάνει τη διαφορά, όταν το σώμα και η ψυχή σου φαινεται να σε αφήνουν, μόνο η νοοτροπία μπορεί να σε επαναφέρει.


Συζητώντας για τα σχέδια του Fernando.


Κάθε χρόνο στην Ακαδημία Sosa, εκατοντάδες χορευτές από όλο τον κόσμο, παρακολουθούν μαθήματα προσθέτοντας στο βιογραφικό τους την μοναδική εμπειρία να μαθητεύουν σε σένα. Τι συμβουλή θα έδινες σε έναν νέο καλλιτέχνη, χορευτή ή χορογράφο προκειμένου να εντοπίσει το δικό του προσωπικό στυλ;

Πρώτα από όλα έχω έναν συνέταιρο ο οποίος με βοηθάει να κάνω πραγματικότητα τα όνειρά μου. Ο χορευτής χρειάζεται ένα συνέταιρο, διαφορετικό από το χορευτικό του ζευγάρι για αυτά τα πράγματα. Δεν γίνεται να χορεύεις και να τρέχεις παράλληλα και μία επιχείρηση. Ο συνέταιρός μου είναι ο «αδελφός μου» και είναι πολύ σημαντικός για τη ζωή μου. Μαζί μπορούμε να δημιουργήσουμε τόσα πράγματα. 

Στην Ακαδημία μας έχουμε 5 αίθουσες, όλες γεμάτες με μαθητές από παντού, κάθε βράδυ, κάθε μέρα της βδομάδας. Αυτό μας δίνει μεγάλη ευθύνη και νιώθουμε μεγάλη τιμή από το γεγονός ότι μαθητές και δάσκαλοι από όλο τον κόσμο επιλέγουν την ακαδημία μας για να κάνουν μαθήματα. Επομένως η δεύτερη συμβουλή μου είναι να μην σταματάς να κάνεις μαθήματα.

Ακόμα και εγώ, στα 41 μου, κάνω μαθήματα όταν έχω ελεύθερο χρόνο. Αν κάνεις μαθήματα ακόμα και αν κάνεις τα ίδια βήματα και τους ίδιους συνδυασμούς, χρειάζεται να τα κάνεις παρόλα αυτά. Ίσως να υπάρξει κάτι νέο να μάθεις.

Επομένως η συμβουλή μου είναι να :

“μην σταματάς να κάνεις μαθήματα, και όσα περισσότερα μπορείς από κάθε στυλ και όταν το σώμα σου τα αφομοιώσει, τότε θα νιώσεις το προσωπικό σου ύφος και θα μπορείς να δημιουργήσεις κάτι διαφορετικό αλλά παράλληλα προσωπικό.”

Latin Dream η ταινία. Πρωταγωνιστής, συγγραφέας, ένας από τους σκηνοθέτες, ουσιαστικά μία δική σου ιδέα. Είναι η ηθοποιία ένα νέο όνειρο; Ή ένας ακόμα τρόπος να προωθηθεί η salsa;

Και τα δύο. Προσπαθούμε να μεταδώσουμε το μήνυμα ότι είμαστε επαγγελματίες χορευτές όπως υπάρχουν στο hip hop, jazz κλπ και υπάρχει ένα μεγάλο κίνημα πίσω από τη Salsa. Έτσι ταινίες, τηλεοπτικά προγράμματα και διάσημα Shows όπως το World of Dance, όλα αυτά διευκολύνουν το κίνημά μας.

Γιατί στα Ιταλικά; Θα γίνει υπάρξει μεταγλώττιση ή υποτιτλισμός; 

Προσπαθούμε να ανεβάσουμε την ταινία στον Internet με αγγλικούς και ισπανικούς υπότιτλους. Κυκλοφόρησε πέρσι και ελπίζουμε σύντομα να είναι διαθέσιμη με υπότιτλους.

latin

Πες μας για το καινούργιο σου Project, μαθήματα για δασκάλους. Γιατί είναι σημαντικό;

Με έχουν ρωτήσει τόσες φορές σχετικά με webinars γιατί ίσως το μέλλον της διδασκαλίας να είναι στο ίντερνετ.

Έχουμε προετοιμάσει μία μεθοδολογία διδασκαλίας για κάθε επίπεδο, βασικό, προχωρημένο και advanced. Ουσιαστικά απευθύνεται σε δασκάλους και τους μεταδίδουμε τη μεθοδολογία διδασκαλίας των Tropical Gem ξεκινώντας και αναπτύσσοντας ένα τμήμα αρχαρίων.


Συζητώντας για τη Salsa και το μέλλον.


Γεννήθηκες και μεγάλωσες στον Montevideo (Uruguay) και πολύ νέος μετακόμισες στην Ιταλία. Αν και ταξίδεψες αρκετά επέστρεψες και πλέον μένεις στο Μιλάνο. Τι προοπτικές είδες στην ευρωπαϊκή και ιταλική σκηνή;

Πολλοί ταλαντούχοι masters και δάσκαλοι έχουν επιλέξει να μείνουν στην Ιταλία, όπως ο Adolfo Indacochea, Juan Matos, Johnny Vasquez, Mike Fonts, Marco Ferrigno. Από τη στιγμή που τόσοι masters επιλέγουν την ίδια χώρα, αναπόφευκτα το χορευτικό επίπεδο ανεβαίνει και για τους μαθητές και για την ίδια την κοινότητα salsa. Γιαυτό η Ιταλία θεωρείται πλέον σημαντική για την διεθνή salsa σκηνή. Για μένα προσωπικά το Μιλάνο είναι ιδανικό για δύο λόγους. Το επίπεδο εργασίας είναι καλό και παράλληλα η τοποθεσία του Μιλάνου είναι εξαιρετική για να ταξιδεύεις σε άλλες χώρες.

Ποιες διαφορές εντοπίζεις μεταξύ της salsa σκηνής της Αμερικής και της Ευρώπης?

Στην Λατινική Αμερική ο χορός δεν έχει τις ίδιες οικονομικές απολαβές ή δυνατότητες. Από την άλλη στην Ευρώπη οι οικονομικές δυνατότητες είναι καλύτερες αλλά το φυσικό ταλέντο υστερεί. Το κοινό το αναγνωρίζει αυτό και είναι πιο αφοσιωμένο να καλύψει αυτή την έλλειψη μέσα από προσωπική προσπάθεια. Επομένως αυτό που διαφέρει είναι η νοοτροπία.

Και τι γίνεται με την salsa σκηνή των ΗΠΑ;

Στις ΗΠΑ υπάρχει μία μίξη φυσικού ταλέντου και νοοτροπίας, γιατί πολλοί Λατίνοι έχουν υιοθετήσει την ιδέα  να «ακολουθήσεις το όνειρό σου και να πετύχεις με προσωπική δουλειά».

Τι άποψη έχεις σχετικά με τους διαγωνισμούς και τον πρωταθλητισμό;

Θεωρώ ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχει επιτευχθεί κάτι θετικό, με τον περιορισμό των διαγωνιστικών κατηγοριών. Γενικά οι διαγωνισμοί βοηθούν στην εξέλιξη του χορού. Σύμφωνα με αυτή τη λογική και εμείς διοργανώνουμε ένα διαγωνισμό που λέγεται Salsanamá.

Είχα σκοπό να σε ρωτήσω, τι είναι το Saslanamá?

Συμβαίνει την πρώτη βδομάδα του Φεβρουαρίου. Το σκεπτικό είναι ότι με αυτό το διαγωνισμό αναδεικνύεται η αίσθηση του «street dance battle». Η αλήθεια είναι ότι στους διαγωνισμούς  η salsa ανεβαίνει σε ένα άλλο επίπεδο μέσα από όλα τα απαιτητικά ακροβατικά και τους συνδυασμούς στις φιγούρες. Είναι πολύ ελκυστικό και εντυπωσιακό.

Αλλά στο Salsanamá η πρόθεσή μας είναι να διατηρηθεί η επαφή με τις ρίζες του χορού, η πιο πηγαία έκφρασή του. Στο Salsanamá είναι χορευτές ένας προς έναν, χωρίς κουστούμια ή μακιγιάζ, και δεν γνωρίζουν τι πρόκειται να χορέψουν (γνωρίζουν τη λίστα των τραγουδιών αλλά όχι επακριβώς τι θα χορέψουν). Η ιδέα είναι αντίστοιχη με αυτή των street dance που πραγματοποιούνται στην hip hop ή break dance, αλλά σε αυτή την περίπτωση με salsa. 

Από την προσωπική σου εμπειρία, ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο σε φεστιβάλ και bootcamps, τι αίσθηση λαμβάνεις για την εξέλιξη της Salsa;

Πιστεύω στην ιδέα των Bootcamp και το μεγαλύτερο όλων λαμβάνει χώρο στο Las Vegas Salsa Bachata Congress. Πλέον διοργανώνονται παντού και αυτό είναι θετικό γιατί οι χορευτές αποκτούν την «αίσθηση» της σκηνής, της χορογραφίας, της εντατικής δουλειάς με το δάσκαλό τους και τη διαδραστικότητας με άλλους χορευτές. Στα bootcamps μία χορογραφία δουλεύεται με τους ίδιους χορευτές για τρεις μέρες και αυτό που πραγματικά είναι εξαιρετικό είναι ότι στο τέλος την χορεύουν στη σκηνή με του δάσκαλό τους.

Τι πιστεύεις για το μέλλον των festival;

Δεν ξέρω, γιατί η τεχνολογία εξελίσσεται γρήγορα και ίσως σε δέκα χρόνια θα υπάρχουν Online festivals. Και ίσως άνθρωποι από όλο τον κόσμο να τα παρακολουθούν μέσα από video wall. Αλλά πιστεύω ότι η ανθρώπινη διαδραστικότητα είναι πολύ σημαντική.

Τι πιστεύεις πρέπει να προστεθεί ή να αλλάξει κατά τη γνώμη σου;

Δεν θα απαντήσω από την εμπειρία μου στα φεστιβάλ, αλλά βασισμένος σε τι κάνω στο δικό μου φεστιβάλ. Εμείς δίνουμε προτεραιότητα στο social κομμάτι, και μετά δίνουμε έμφαση στα shows και τα μαθήματα. Αν οργανώσεις ένα φεστιβάλ με 50 ώρες show, 200 ώρες μαθημάτων και μόνο 2 ώρες social dance, είναι αναπόφευκτό κάποια στιγμή να αποτύχει.

Οι χορευτές έρχονται στα festival και θέλουν να γνωρίσουν άλλους ανθρώπους και να χορέψουν. Στο festival Salseando Beach, το “social είναι η πρώτη προτεραιότητα». Κάθε είδος χορού, bachata, salsa cubana, NY χορεύεται σε μία αίθουσα με καλή μουσική. Πολύς κόσμος –  πολλές ώρες – καλή μουσική.

Και το μέλλον της Bachata και Kizomba?

H Bachata έχει αλλάξει αρκετά και πλέον υπάρχει η cabaret-bachata, bachata – fusion κλπ και αυτό θεωρείται μία εξέλιξη με την οποία είμαι σύμφωνος. Δεν μπορούμε να αναστείλουμε την εξέλιξη. Αλλά είναι απαραίτητο να δείξουμε σεβασμό στην παραδοσιακή bachata dominicana και προσωπικά θεωρώ σημαντικό να διαχωρίζουμε τα διαφορετικά στυλ.

Όταν διδάσκω salsa, υπάρχουν τα βασικά βήματα, Susie-Q κλπ, όταν διδάσκω salsa fusion και φυσικά μπορώ να εισάγω Hip hop ή reggaeton αλλά το ονομάζω “salsa fusion”. Όταν διδάσκουμε bachata πρέπει να διευκρινίζουμε τις διαφορές μεταξύ της παραδοσιακής δομινικανής bachata, της fusion κ.ο.κ.

Επίσης, πριν 10 χρόνια στην Ιταλία, η Bachata χορεύονται με κλειστή αγκαλιά και στενή επαφή μεταξύ των χορευτών. Σήμερα  οι φιγούρες έχουν εξελιχθεί και πλέον την στενή επαφή την προσφέρει η Kizomba.

Ποιος είναι ο λόγος που πολλοί salseros έχουν επιλέξει την Kizomba και την Bachata; είναι πιο εύκολο ή είναι κάτι νέο και φρέσκο;

Είναι ευκολότεροι χοροί. Η Salsa είναι δύσκολη και δεν είναι για όλους. Όπως σε όλα οι άνθρωποι έχουν την τάση να επιλέγουν την ευκολία, όχι μόνο στο χορό.

Πιστεύεις ότι μπορεί να γίνει κάτι ώστε οι Salseros να παραμείνουν στην salsa κοινότητα;

Τη δεκαετία του ’80, ο Eddie Torres βλέποντας την μεγάλη επιρροή της Disco είπε ότι η Salsa δεν θα πεθάνει και μάλιστα προέβλεψε ότι θα επιστρέψει. Μετά από τόσα χρόνια, και όλες αυτές τις μεταπτώσεις και αναβιώσεις, η Salsa είναι εδώ διότι είναι ένα μεγάλο πολιτιστικό κίνημα. Ναι μπορεί να υπάρχουν νέα είδη, όπως το Reggaeton, Merengue Bachata ακόμα και Zouk.

Αλλά η Salsa θα παραμείνει.

Ναι αλλά δεν υπάρχουν salsa συγκροτήματα…

Ξέρεις γιατί; Στην Ευρώπη δεν γίνονται επενδύσεις στη μουσική και σε νέες μπάντες.

Πού βλέπεις τον εαυτό σου σε 5 χρόνια;

Χμ… νομίζω ότι θα είμαι σε ένα σημείο που η σκηνική μου καριέρα θα περιοριστεί σε χορογραφικό επίπεδο. Σε 5 χρόνια θα είμαι 46, και για μένα είναι σημαντικό, είτε σου αρέσει η χορογραφία μου είτε όχι, να μην αμφισβητήσεις την ενέργειά που δίνω στη σκηνή. Αυτό είναι σημαντικό και ελπίζω σε 5 χρόνια να μπορώ να προσφέρω την ενέργειά μου ως χορογράφος και όχι τόσο ως Performer. Αλλά και να κάνω και μία νέα ταινία και κάποιο καινούργιο Project.

Πρόσφατα παρουσίασες χορογραφίες αλλά δίδαξες σε ελληνικό φεστιβάλ. Ποια είναι η γνώμη σου για την Ελληνική salsa και το κοινό της;

Είχα έρθει στην Ελλάδα πρώτη φορά πολλά χρόνια πριν και αυτή τη φορά παρατήρησα ότι το επίπεδο έχει ανέβει. Είναι αποτέλεσμα της προσωπικής επένδυσης των δασκάλων και των μαθητών να παρακολουθούν μαθήματα και φεστιβάλ στο εξωτερικό.

Είμαι πολύ αισιόδοξος για το Ευρωπαϊκό κοινό.

 

Info:
  • Ο Fernado Sosa γεννήθηκε στο Montevideo της Ουρουγουάη αλλά στα 15 του μετακόμισε στην Ιταλία. Η γνωριμία του με τον maestro Alberto Valdes, ήταν η αφορμή να ασχοληθεί με την Salsa Cubana  και να ταξιδέψει στην Κούβα και ανά τον κόσμο ως επαγγελματίας χορευτής.
  • Στις αρχές των ’00 εμπνεύστηκε από τους Αδελφούς Valdes και το LA Style. Με τον συνεταίρο του Rafael Gonsalez αφιερώθηκαν στην αναβάθμιση της κοινότητας και προώθησαν το κίνημα της Salsa. Τα σχέδια του συμπεριέλαβαν μεταξύ άλλων Ακαδημία Χορού, Φεστιβάλ, διοργάνωση διαγωνισμό και προσφάτως μία ταινία για τον κόσμο της Salsa, με τίτλο “Latin Dream”.
  • Με τους ένα από τα σπουδαιότερα χορευτικά συγκροτήματα στον κόσμο, εξέλιξε την salsa σε ένα συνδυασμό ακρίβειας, ταχύτητας και καινοτόμων κινήσεων με μία μίξη από διαφορετικά είδη χορού όπως hip hop, afro-Cuban κ.ά.
  • Σήμερα ταξιδεύει ανά τον κόσμο συμμετέχοντας σε φεστιβάλ, χορογραφεί show, διδάσκει και οργανώνει festival (Bailando Beach) και διαγωνισμούς (Salsanama).
  • Ένας τρόπος να γίνετε μαθητής του είναι να παρακολουθήσετε μαθήματα στη Sosa Academy ή μέσω του www.salsabachataonline.com. Αν διδάσκετε και θέλετε να μάθετε περισσότερα για τη νοοτροπία Tropical Gem και τη μεθοδολογία του μαθήματός τους, μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες στον ιστότοπο world-mastery.com ή στο δικό τους website.

Stay on the Dance Floor for more 😉

Follow our lead on Facebook and Instagram

When I teach salsa there are the basic step, the suizy-Q steps etc. when I teach salsa fusion I can add hip hop or reguetton but name it “salsa fusion”. When I teach Βachata you have to point out the difference between traditional Dominican Βachata, Βachata fusion etc

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Create a website or blog at WordPress.com

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: